Douaneagentschap ClearCustoms bv
Een professionele omkadering voor al uw douaneformaliteiten
Beste bezoeker,
Zoals het u wellicht ook niet is ontgaan heeft het Vereningd Koninkrijk (VK) de Europese Unie (EU) verlaten op 31 januari 2020.
Ongeacht het akkoord (BREXIT Deal Draft Full Text) dat tussen de EU en het VK op het laatste nippertje afgesloten werd, geldt dat het goederenverkeer met derde landen (zoals het VK dus vanaf 1 januari 2021) steeds onderhevig is aan douanecontroles en douaneformaliteiten.
Vanaf 1 januari 2021 zijn hoe dan ook dus altijd douaneformaliteiten nodig!
Hierom wensen wij u toch alvast over een aantal belangrijke zaken uit deze “douanematerie” verder te informeren.
EORI-nummer:
Net zoals het BTW-nummer gebruikt wordt om uw firma te identificeren ten aanzien van de BTW Administratie, wordt het EORI-nummer gebruikt om uw firma te identificeren inzake douanedoeleinden.
Om douane in- en/of uitvoeraangiften op naam van uw onderneming te kunnen uitstellen moet uw firma dan ook beschikken over een geldig EORI-nummer. Meer informatie, de betrokken aanvraagformulieren, etc. kan u vinden op de EORI webpagina van de Belgische douane.
Vraag dit EORI-nummer dus zeker tijdig aan!!
Indien u niet zeker weet of uw firma reeds over een geldig EORI-nummer beschikt kan u dit hier controleren (invoeren als “BE0XXXXXXXXX” = zelfde structuur als het KBO-nr).
HS codes en BTI:
In douaneopzicht worden alle producten opgedeeld in goederencodes (HS codes). Deze code is gebaseerd op een door de Europese Unie samengestelde Gecombineerde Nomenclatuur. In België wordt deze Gecombineerde Nomenclatuur online ter beschikking gesteld d.m.v. TARBEL. U kent deze HS codes verder misschien ook als de “statistiek nummers” van uw Intrastat-aangifte.
Eén van de belangrijkste elementen in de douaneaangiften is dan ook het opgeven van de correcte HS code.
Het is immers a.d.h.v. deze goederencode dat de maatregelen (percentage invoerrechten, benodigde vergunningen, etc.) bij import en export bepaald worden en dit vormt dus gelijk ook één van de voornaamste punten van de douanecontrole.
Als importeur of exporteur kent u uw product natuurlijk het beste. U kan deze HS code(s) dan ook best steeds op de betrokken handelsdocumenten en/of transportdocumenten (laten) vermelden (bijvoorbeeld op de factuur, paklijst, apart overzicht bijgevoegd aan uw instructies, etc.) om zodoende een vlotte en correcte douaneafhandeling toe te laten.
Een bindende tariefinlichting (BTI) is een afspraak tussen u en de douane over de goederencode die de douane toepast. Dit geeft u de garantie dat de goederencode voor een bepaalde periode vastligt en u dus ook rechtszekerheid hieromtrent heeft. Doordat de goederencode is vastgelegd, kan de douane ook sneller controles uitvoeren, wat voor u tijdwinst betekent.
De BTI kunt u gebruiken bij de in- en uitvoer van goederen.
Leveringscondities / Incoterms:
De gehanteerde leveringsvoorwaarden (Incoterms: EXW, FOB, DDP, etc.), bepalen in eerste instantie wie verantwoordelijk is voor het organiseren (van welk deel) van het vervoer en wie instaat voor de bijbehorende douaneformaliteiten. Tevens regelen zij de afspraken tussen koper en verkoper wat betreft kosten- en risico-overdracht bij het transport van goederen.
Hiernaast spelen zij echter ook een belangrijke rol in het bepalen van de douanewaarde en maatstaf van heffing BTW (zie onder).
Voornamelijk bij de invoer van goederen is het van belang om de douanewaarde van de zending en Maatstaf van Heffing voor de BTW correct te bepalen, om zodoende ook een correcte douaneaangifte naar invoerrechten en BTW te kunnen verkrijgen.
Voor uitvoer spreekt men over de statistische waarde van de goederen.
De leveringscondities dient u dus steeds duidelijk te communiceren en/of op de betrokken handelsdocumenten te vermelden.
Oorsprong van goederen:
De oorsprong van een goed heeft betrekking op het land waar het vervaardigd is (en is dus niet noodzakelijk hetzelfde land als van waaruit de goederen verzonden werden).
Er zijn twee soorten oorsprong: preferentiële en niet-preferentiële oorsprong.
- De niet-preferentiële oorsprong is onder meer van belang voor de toepassing van quota’s, antidumpingrechten, embargo’s en voor de oorsprongsaanduiding op het product of de verpakking (bijvoorbeeld “made in Belgium”).
- Preferentiële oorsprong is gerelateerd aan de handelsovereenkomsten die de Europese Unie met derde landen of groepen van landen heeft afgesloten. In deze handelsovereenkomsten zijn onder meer gunstige invoerrechten voorzien indien een goed aan bepaalde regels inzake productie of verwerking voldoet, dit zijn de zogenaamde oorsprongsregels.
In kader van de EU-UK Trade an Cooperation Agreement (BREXIT deal) werd overeengekomen dat producten van oorsprong uit één der partijen met vrijstelling van invoerrechten mogen worden ingevoerd bij de andere partij.
Wanneer de goederen voldoen aan de in het akkoord gestelde oorsprongsregels kan de exporteur een oorsprongsverklaring (statement on origin) op de handelsdocumenten vermelden (zelfcertificatie oorsprong) waarmee de importeur de gunstige tariefbehandeling kan aanvragen in het land van bestemming.
Nadere toelichting rond de oorsprongsregels en het attest van oorsprong kan u hier vinden:
OEO - DD - 016.632 - EU-UK informatienota - versie 12 januari 2021 - NL.pdf (belgium.be)
Invoertarieven / Douanewaarde:
Indien de preferentiële tarieven niet kunnen worden toegepast (goederen hebben geen EU of VK oorsprong), gelden na de BREXIT voor producten uit het VK bij invoer in de EU de WHO-invoertarieven en andere heffingen van de EU. Deze WHO-invoertarieven zijn hetzelfde voor alle landen waar de EU geen handelsakkoord mee heeft.
De invoerrechten worden berekend over de douanewaarde, dewelke overeenstemt met de waarde van de goederen franco EU grens (CIF-value). D.w.z. de waarde van de goederen vermeerderd met alle kosten van vervoer, verpakking, verzekering, etc. tot op de plaats van binnenkomst EU.
De gehanteerde leveringsvoorwaarden (incoterms) spelen zoals hierboven reeds aangehaald dus ook een rol in het bepalen van de douanewaarde en maatstaf van heffing BTW.
BTW:
Principe
Het meest zichtbare gevolg voor uw bedrijf van de statuswijziging van EU naar niet-EU land is dat het afgelopen is met het vrije verkeer van goederen waarbij aan de grens tussen BE en het VK geen enkele fiscale- en douaneformaliteit moet worden vervuld. Die formaliteiten doen hun (her)intrede.
Wat betreft de btw-reglementering heeft deze statuswijziging voor uw bedrijf tot gevolg:
- uw verkopen aan VK-klanten zijn geen intracommunautaire-leveringen (IC-leveringen) meer, maar worden uitvoeren
- uw aankopen bij VK-leveranciers zijn geen intracommunautaire verwervingen (IC-verwervingen) meer, maar worden invoeren
Wat is de procedure bij uitvoer?
In een B2B-omgeving (business to business) blijft de verkoop door uw bedrijf van goederen die vanuit BE naar het VK worden vervoerd, vrijgesteld van btw. De rechtsgrond wordt artikel 39, §1 van het Btw-Wetboek. De vrijstelling wordt nu onderworpen aan de toepassingsvoorwaarden van dat artikel en aan de uitvoeringsbepalingen ervan (KB nr. 18).
Uw bedrijf moet, ter verantwoording van de btw-vrijstelling, kunnen aantonen dat de goederen effectief de EU hebben verlaten.
Dit moet gebeuren aan de hand van een geheel van documenten (vervoer, contract, betaling, douaneaangifte).
Het belangrijkste document bij deze bewijsvoering is het exemplaar 3 van de douaneaangifte ten uitvoer (douane exportdocument) die overeenkomstig de douanereglementering moet worden opgemaakt.
Deze aangifte moet samen met de uit te voeren goederen bij de douane worden aangeboden. Ze wordt voor uitvoer gevalideerd door het bevoegde douanekantoor en nadien, op het laatste EU douanekantoor, voor uitgang gevalideerd.
Het voor uitgang gevalideerde exemplaar 3 van deze aangifte moet hierna terug in bezit komen van uw bedrijf als element van bewijs van de
btw-vrijstelling.
De verschillen met het IC-tijdperk zijn:
- Er is geen sprake meer van een IC-levering, maar van een uitvoer.
- De rechtsgrond wijzigt: artikel 39bis W-btw wordt artikel 39, §1.
- U moet het VK btw-nummer van uw klant niet opvragen.
- U moet geen IC-listing meer indienen bij de btw-administratie voor uw verkopen naar het VK.
- U moet uw verkopen aan VK-klanten rapporteren in rooster 47 van uw btw-aangifte in plaats van in rooster 46.
Wat is de procedure bij invoer?
De aankoop door uw bedrijf in het VK van goederen die naar België vervoerd worden, wordt een invoer.
Die invoer maakt dat uw bedrijf bij het binnenkomen van de goederen in de EU (in casu in BE) douaneformaliteiten moet verrichten.
In een B2B-omgeving (business to business) maakt die invoer de btw in principe verschuldigd in hoofde van uw bedrijf (z. art. 3 van het W-btw). De btw is verschuldigd op het tijdstip dat u de goederen op het stuk van douane in het vrije verkeer brengt (ten invoer aangeeft).
De maatstaf waarover het bedrag van de bij invoer verschuldigde btw wordt berekend, is de douanewaarde (voor de berekening van de invoerrechten / zie hierboven), vermeerderd met de invoerrechten en een aantal kosten van vervoer, verzekering, douaneformaliteiten, etc. tot op de plaats van aflevering. Deze maatstaf is dus nooit gelijk aan de transactieprijs van de aankoop.
De verschuldigde btw dient onmiddellijk aan de Belgische douane betaald worden of – belangrijk – , als u daarvoor de vereiste vergunning bezit, via uw periodieke btw-aangifte aangegeven te worden. Deze laatste manier van betalen (ook verlegging van de heffing genoemd) laat u toe de voorfinanciering van de btw te vermijden!
Gezien u hierdoor de BTW niet telkens voor enkele maanden hoeft voor te financieren, zal het verkrijgen van dergelijke vergunning dus ook een zeer gunstig effect op de kaspositie van uw onderneming hebben!
Hiernaast heeft dit voor alle betrokken partijen gelijk ook het voordeel dat de inklaring van uw goederen sneller en eenvoudiger kan worden afgehandeld, waarbij onnodige vertragingen ten gevolge bijvoorbeeld het voorafgaande betalingsverkeer vermeden kunnen worden.
Er zijn geen kosten aan de aanvraag verbonden, en het overgrote deel van de bedrijven voldoen al snel aan de gestelde voorwaarden!
In de betrokken BTW-circulaire kan u alle noodzakelijke informatie als aanvraagformulieren, contactgegevens, voorwaarden en boekhoudkundige details vinden.
Wij adviseren u dan ook graag deze informatie met uw boekhouder te delen en de aanvraag tijdig in te dienen.
De verschillen met het verleden zijn:
- Er is geen sprake meer van een IC-verwerving, maar van een invoer.
- De btw bij aankomst blijft verschuldigd, maar moet nu in principe aan de douane betaald worden.
- U moet uw BE-btw-nummer niet mededelen aan uw leverancier.
- U moet uw aankopen bij VK-leveranciers niet meer rapporteren in rooster 86 van uw btw-aangifte en de erop verschuldigde btw niet meer in rooster 55.
Goedgekeurde plaats:
Last but not least, willen we er u graag attent opmaken dat u bij de douane een vergunning kan aanvragen om, ingeval een zending geselecteerd zou worden voor douanecontrole, de controle bij u in het bedrijf ter plekke te laten uitvoeren.
Indien u niet over dergelijke toelating beschikt, moeten de goederen telkens op het bevoegde douanekantoor worden aangeboden.
De aanvraag is kosteloos en de meeste firma's voldoen al gauw aan de gestelde voorwaarden!
In het geval u op geregelde basis goederen importeert of exporteert adviseren wij u om zulke vergunning 'Goedegekeurde Plaats' aan te vragen. Zo vermijdt u onnodige omwegen in het transport, alsook de bijbehorende kosten en tijdverlies!
Alle informatie, aanvraagformulieren, etc. kan u hier vinden.
Om helemaal af te sluiten, verwijzen wij u graag nog door naar de algemene BREXIT webpagina van de douane waar u alle informatie nog eens in detail kan terugvinden en waar u het laatste nieuws omtrent de BREXIT op de voet kan volgen.
Wij hopen u met deze informatie alvast van dienst te zijn geweest en blijven steeds ter beschikking voor bijkomende inlichtingen!
Aarzel dus niet langer en neem gerust even contact met ons op! Wij staan u graag met raad en daad bij!
Bron: website Algemene Administratie Douane en Accijnzen.
© Copyright - 2013 ClearCustoms - Algemene voorwaarden - Privacy Disclaimer website